آرتا طلوع پدیده

استاندارد ملی

Rate this post
  • عکس استاندارد ملی

    نحوه دریافت نشان استاندارد ملی

    در حال حاضر با وجود رقابتی که در بازار جهانی وجود دارد، هر کدام از تولیدکنندگان تلاش می کنند با دریافت نشان های معتبر و مجوزهای قانونی نظر مشتریان را به خود جلب کنند و موجب اطمینان خاطر آنها شوند. نشان استاندارد ملی ایران به عنوان معتبرترین نشان داخلی می تواند به یک محصول یا خدمت اعتبار ببخشد. پس از دریافت این نشان تولیدکننده می بایست آن را بر روی بسته بندی محصول قرار دهد به طوری که کاملا در دید مخاطب باشد و با مشاهده آن به صحت و سلامت محصول مطابق با استانداردهای تعیین شده پی ببرد.

    دریافت نشان استاندارد ملی دارای ضوابط و مقررات خاصی است و چنانچه افراد به این مسیر آشنایی نداشته باشند، پروسه آن زمان‌بر خواهد بود. انجام کارهای موازی و بیهوده توسط افراد ناآگاه می تواند اخذ نشان را به تعویق بیندازد، بنابراین برای دریافت چنین مجوزهایی باید به کارشناس خبره در این زمینه مراجعه کرد.

    استاندارد ملی چیست؟

    کلمه استاندارد به قواعدی اشاره دارد که موجب نظم بخشیدن به امور می شود، و درستی یک شی یا فعالیت را به تایید می رساند. تعیین ویژگی برای تولید یک محصول یا ارائه خدمت را استاندارد ملی می گویند. یک محصول یا خدمت باید با قواعد مورد نظر سازمان استاندارد مطابقت داشته باشد و این امر توسط کارشناسان سازمان استاندارد باید به تایید برسد. سازمان استاندارد کالاهایی که در داخل تولید می شود را از نظر کیفی و فنی مورد ارزیابی قرار می دهد، و چنانچه تایید شود، نشان ISIRI یا استاندارد ملی به آن تعلق خواهد گرفت.

     

    باید توجه داشت که نشان استاندارد همه تولیدات داخلی را شامل نمی شود، در برخی مواقع با عنوان نشان تشویقی مطرح خواهد شد. در سایر موارد اخذ نشان استاندارد اجباری خواهد بود، به این معنی که نداشتن آن موجب می شود تولید کالا یا ارائه خدمت غیرفانی تلقی شود. محصولاتی که با سلامت و جان افراد در ارتباط هستند، باید نشان استاندارد دریافت کنند. مواردی همچون تولید محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی، داروها، مصالح ساختمانی، تجهیزات خودرو و… نیازمند دریافت استاندارد ملی هستند.

    مدارک پیش نیاز برای دریافت استاندارد ملی

    راه اندازی یک واحد صنعتی و دریافت مجوزهای لازم نیازمند داشتن اطلاعات تخصصی است، که ممکن است جمع آوری آن برای عموم افراد و کسانی که قصد تولید و ایجاد کسب و کار را دارند امکان پذیر نباشد. بنابراین رجوع به موسسات فعال در زمینه کسب پروانه و سایر مجوزها بسیار کمک کننده خواهد بود. اخذ استاندارد ملی از جمله مواردی است که باید پیش از آن اقدامات قانونی صورت گرفته باشد. مواردی همچون ثبت شرکت، دریافت مجوز تولید از سازمان صنعت معدن و تجارت، ثبت لوگوی شرکت، دریافت ایران کد و کد اقتصادی واحد تولیدی، استقرار آزمایشگاه و مجهز کردن آن، جذب بازرس کنترل کیفی با داشتن تاییدیه از سازمان استاندارد و… برای دریافت نشان استاندارد ملی تمام این موارد نیاز است و اسناد و مدارک لازم باید تهیه گردد.

    هر کدام از این اسناد و مجوزها یک پروسه قانونی است که افراد با آگاهی از ضوابط و مقررات باید آن را پیگیری نمایند. با کمک مشاوران ثبت می توان این مراحل را به آسانی پشت سر گذاشت.

    مدارک لازم جهت اخذ استاندارد ملی

    برای دریافت نشان استاندارد ملی باید مدارکی تهیه شود و به سازمان مربوطه ارائه گردد. هر کدام از این اسناد دارای زیرشاخه هایی بوده که باید تحت درخواست های قانونی از سازمان های گوناگون اخذ شود. این اسناد در دسته بندی مختلف قرار می گیرد که در زیر به آن اشاره خواهد شد.

    مشاوره جهت دریافت استاندارد ملی

     

    ارائه درخواست: در ابتدا متقاضیان باید فرم مربوط به درخواست صدور پروانه کاربرد استاندارد را پر کنند و اطلاعات خواسته شده را وارد نمایند.

    اطلاعات هویتی: اطلاعات هویتی درباره مدیر عامل مجموعه به عنوان شخص حقیقی و مدارک و مستندات واحد تولیدی به عنوان شخص حقوقی باید به سازمان ارائه شود. که شامل کپی آگهی ثبت واحد صنعتی، کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت و… می شود.

    ارائه مجوزهای قانونی: مجوزهای مختلفی برای دریافت نشان استاندارد نیاز است از جمله:

    کپی آگهی ثبت نام یا علامت تجاری محصول

    کپی پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری واحد صنعتی

    مدارک دریافت ایران کد

    ارائه نمودار مربوط به فرایند تولید opc

    مستندات نحوه استقرار دستگاه ها

    پرداخت هزینه صدور پروانه

    گواهی کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

    و…

    تعیین مسئول‌ کنترل کیفی: قبل از اقدام برای دریافت استاندارد ملی باید، کارشناسی به عنوان مسئول کنترل کیفی تعیین شود. این شخص باید دارای تاییدیه لازم از سازمان استاندارد بوده‌ و قدرت ارزیابی محصول یا خدمات را داشته باشد.

    مستندسازی نشان استاندارد: چنانچه واحد صنعتی سابقا برای محصول دیگری نشان استاندارد دریافت کرده است، می تواند با ارائه مدارک لازم دریافت نشان را مستندسازی نماید. ارائه استاندارد ایزو 9001 در این باره موثر خواهد بود.

    مستندسازی آزمون محصول: برای آنکه یک محصول مورد تایید سازمان استاندارد قرار بگیرد باید آزمایشگاه مجهزی در اختیار واحد تولیدی باشد، و محصولات در آن مورد آزمون قرار گرفته و سلامت آن به تایید برسد. چنانچه استقرار آزمایشگاه و تجهیز آن برای مجموعه تولیدی امکان پذیر نباشد، باید قرارداد یک ساله همکاری با یک آزمایشگاه مجهز را ارائه نماید.

    مشاوره برای چگونگی دریافت نشان استاندارد ملی

    همانطور که ملاحظه می‌شود، مدارک و مستندات مختلفی برای دریافت نشان استاندارد ملی نیاز است و عدم اطلاع از مدارک خواسته شده و نا آگاهی نسبت به تهیه آن می تواند مسیر دریافت نشان استاندارد را طولانی و ناهموار کند. موسسات مشاوره که در زمینه تاسیس و راه اندازی واحدهای صنعتی فعال هستند می توانند در این باره راهنمایی های لازم را در اختیار افراد قرار دهند.

    مراجعه به این موسسات و دریافت مشاوره تخصصی کمک می کند که در مدت زمان کوتاه و با صرف هزینه منصفانه نشان استاندارد ملی اخذ شود. دریافت مشاوره و راهنمایی از کارشناس این حوزه مانع از انجام کارهای موازی و تلف شدن وقت افراد خواهد شد.

    نشان استاندارد می تواند موجب اعتبار بخشیدن به محصول تولیدی شود و امکان صادرات به خارج از کشور را برای آن مهیا نماید. زیرا بر اساس مقررات سازمان گمرک هیچ محصولی بدون داشتن نشان استاندارد اجازه صادرات را ندارد، و کالاها باید از سازمان استاندارد تاییدیه های لازم را دریافت کرده باشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    عنوان مهم

    این یک عنوان است

    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
    فروشگاه