آرتا طلوع پدیده

ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

Rate this post
  • توضیحی کوتاه درباره ی ثبت شرکت مختلط غیر سهامی:

    امروزه با گذشت زمان افراد بیشتری به تجارت و ثبت شرکت علاقه نشان می دهند. این افراد با توجه به حوزه کاری خود و اهدافی که برای شرکت خود دارند باید یک نوع شرکت را انتخاب کنند. شرکت های مختلف هر کدام نکات مثبت و محدودیت هایی دارند که آن ها را خاص و یونیک نشان می دهد. یکی از مواردی که تجار مختلف به آن علاقه نشان می دهند، ثبت شرکت مختلط غیر سهامی است.

    نکته مهم در چنین شرکتی این است که سهام آن پخش نمی شود و افراد غیر نمی توانند سهام آن را در صندوق سرمایه گذاری به دست آورند.

    همچنین باید به این مسئله هم دقت کرد که این شرکت ترکیبی از شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تضامنی است که یعنی قادر به استفاده از اختیارات هر دو است و باید با توجه به نوع سرمایه گذاری، قوانین متفاوتی را رعایت کرد. در واقع کسانی که شریک با مسئولیت محدود شناخته می شوند باید قوانین مرتبط با همین شرکت را در دستور کار خود قرار دهند. این موضوع برای ضامن های شرکت هم صدق می کند. البته بعد از ثبت شرکت مختلط غیر سهامی باید به قوانین ویژه این نوع شرکت هم مراجعه کرد که می تواند کمک زیادی به حل مشکلات بین دو نوع سهامدار شرکت کند.

    شرکت مختلط غیر سهامی

    شریک ضامن در این شرکت کسی است که در هر صورت و برای هر نوع بدهی شرکت باید مسئولیت بپذیرد و در برابر کسانی که شرکت به آن ها بدهی دارد، پاسخگو باشد. این موضوع برای شرکای دیگر یعنی افراد با مسئولیت محدود صدق نمی کند و آن ها فقط به میزان سرمایه خود مسئولیت دارند.

    علاوه بر اندازه مسئولیت شریک های مختلف، شرکت های مختلط غیر سهامی قوانین مهم دیگری ویژه خود دارند که لازم است تاجر بداند.

    قوانین مهم در ثبت شرکت مختلط غیر سهامی:

    چگونگی ثبت شرکت در مناطق آزاد
    خواندن

    1 – وجود دو نوع شریک نامبرده یعنی ضامن و با مسئولیت محدود الزامی است.

    2 – سهام آن منتشر نمی شود.

    3 – اسم شرکت باید شامل نوع شرکت باشد. یعنی عبارت شرکت مختلط غیر سهامی در اسم آن دیده شود.

    4 – نام یکی از شرکایی که به عنوان ضامن مسئولیت پذیرفته اند، در اسم شرکت دخالت داده شود.

    5 – اگر شرکای مختلف مطابق قوانین شرکت های تضامنی و مسئولیت محدود رفتار کردند اما در نهایت نتوانستند به توافق برسند، باید به قوانین مخصوص شرکت های مختلط غیر سهامی مراجعه کنند و طبق آن عمل کنند.

    6 – بعد از ثبت شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت توسط شریک ضامن یا فرد منتخب او اداره خواهد شد. چون این فرد مسئول بدهی های شرکت است، باید قادر به اداره صحیح شرکت باشد. یعنی فرد با مسئولیت محدود فقط در صورتی می تواند ادعایی به اداره شرکت داشته باشد که اساسنامه شرکت به او این اختیار را داده باشد و یا همه شرکای دیگر با هم توافق کرده و به او وکالتنامه ای قانونی داده باشند.

    7 – همینطور شریک ضامن نمی تواند شریک با مسئولیت محدود را به همکاری در اداره شرکت مجبور کند چون مطابق قوانین او هیچ تعهدی نسبت به اداره شرکت ندارد.

    وجود دو نوع شریک نامبرده یعنی ضامن و با مسئولیت محدود الزامی است.

    8 – شریک با مسئولیت محدود می تواند در هر زمان دلخواه امور مالی شرکت را بررسی کند. همینطور با وجود اینکه مدیریت و ثبت شرکت مختلط غیر سهامی به دست شرکای با مسئولیت محدود انجام نمی شود، نظارت بر کار آن توسط این شرکاء انجام می شود. به طوری که همه ی قراردادهای شرکت باید از زیر ذره بین این شرکا بگذرد و توافق آن ها را به دست آورد.

    9 – شرکت باید در کمترین حالت دو نفر را در لیست سهامداران خود داشته باشد که یکی ضامن و دیگری با مسئولیت محدود باشد. تعداد شرکا می تواند بیشتر از دو نفر باشد ولی حتما باید هر دو گروه شریک در شرکت وجود داشته باشد.

    جواز کسب
    خواندن

    نکته: مطابق قانون ثبت شرکت دولتی باید توسط یکی از سازمان های دولتی باشد و شرکت مختلط غیر سهامی در صورتی دولتی به حساب می آید که دولت در کمترین حالت صاحب پنجاه درصد سهام آن باشد.

    اسناد مهم برای ثبت شرکت مختلط غیر سهامی:

    برای ثبت این شرکت هم مثل ثبت شرکت تعاونی سهامی عام و یا ثبت شعبه شرکت خارجی، باید اسنادی را ارائه کرد.

     

    نکته های مهمی که برای تاسیس یک شرکت مختلط غیر سهامی باید بدانید:

    قوانین مهم ثبت شرکت مختلط غیر سهامی و مراحل انجام آن باید به دقت بررسی شوند و فرد داوطلب باید با دقت آن ها را به مرحله اجرا درآورد. بعضی از مسائلی که در این پروسه اهمیت ویژه ای دارند را بررسی می کنیم:

    اول: بعد از ثبت شرکت مختلط غیر سهامی، فقط اسم شریک ضامن در نام شرکت دخالت داده می شود. اگر اسم شرکت با اسم یکی از شرکای با مسئولیت محدود درآمیخته شود، مسئولیت او را تغییر داده و فرد مورد نظر باید در برابر بدهی های شرکت مسئولیت داشته باشد.

    دوم: شرکت نامه و اساسنامه هر دو مسائل محوری و حساس شرکت مختلط غیر سهامی را در بر می گیرند. اما تفاوت آن ها در این است که وجود اساسنامه واجب نیست.

    سوم: مقدار سرمایه اولیه برای این نوع شرکت به انتخاب موسس بستگی دارد و قانون برای آن مقدار خاصی مشخص نکرده است.

    چهارم: بعد از ثبت شرکت مختلط غیر سهامی، باید حتما یک مدیر برای آن مشخص باشد. تعداد مدیران می تواند بیشتر باشد، اما وجود یک مدیر ضروری است.

    نحوه سرمایه گذاری و دریافت سود:

    این شرکت دو نوع شریک را در بر می گیرد. یکی شرکت را ضمانت می کند که یعنی او باید مقدار دقیق و کل سرمایه خود را در مرحله اول وارد شرکت کند. دیگری فردی است با مسئولیت محدود که می تواند کمی از سرمایه را در ابتدا و بقیه را در طول زمان به شرکت بسپارد.

    ثبت شرکت دانش بنیان
    خواندن

    سود و ضرر برای این دو گروه یکسان نیست. سود هر کس به نسبت سرمایه او در شرکت اندازه گیری می شود و البته شرط مهم سود گرفتن شرکا این است که سرمایه اصلی شرکت دست نخورده و کامل باقی بماند.

    سوالات مهم در زمان ثبت شرکت مختلط غیر سهامی:

    1 – آیا می توان اسمی خارجی برای شرکت غیر سهامی انتخاب کرد:

    خیر. اسم این نوع شرکت حتما باید در زبان فارسی معنای قابل فهمی داشته باشد و نسبت به باور و اعتقاد مردم و عرف جامعه امانت دار باشد.

    سود هر کس به نسبت سرمایه او در شرکت اندازه گیری می شود.

    2 – اداره شرکت در حالت عادی با شریک ضامن است. حال اگر شریک با مسئولیت محدود قراردادی را از طرف خودش به ثبت برساند، چه نوع منع قانونی برای او پیش خواهد آمد؟

    اگر شریک با مسئولیت محدود نتواند ثابت کند که به وکالت از تمام شرکا این قرارداد را ایجاد کرده، شخصا باید ضامن پروژه باشد و بدهی های ایجاد شده را برطرف کند.

    3 – آیا بعد از ثبت شرکت مختلط غیر سهامی می توان سهم خود از شرکت را به دیگری واگذار کرد؟

    توضیح داده شد که این نوع شرکت سهام ندارد و افراد بر اساس سرمایه خود سود می گیرند و بر اساس نوع شراکت خود در برابر بدهی ها و اداره شرکت مسئولیت قبول می کنند. نحوه واگذاری سهم از شرکت هم به نوع شراکت فرد بستگی دارد. یعنی فردی که مسئولیت محدودی در شرکت را دارا است باید قبل از واگذار کردن سهم خود، به دیگر شرکا خبر دهد. در صورتی که این مسیر طی نشود، فرد جدید مسئول شناخته نمی شود  هیچ حقی برای جستجو در امور مالی شرکت و کنترل آن ندارد.

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    عنوان مهم

    این یک عنوان است

    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    2 دیدگاه در “ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
    فروشگاه