آرتا طلوع پدیده

ثبت شعبه شرکت خارجی

5/5 - (2 امتیاز)
  • مقدمه ای بر ثبت شعبه شرکت خارجی

    هر شرکتی که از طریق قانونی در یکی از کشورهای خارجی ثبت شده باشد، می تواند کاندید ثبت شدن در ایران باشد. البته برای ثبت شعبه شرکت خارجی شرط بزرگ و مهمی وجود دارد که تاجر باید بداند.

    توجه: فقط شعبه هایی از شرکت های خارجی اجازه ورود به کشور ما را دارند که کشور مبدا پذیرای شرکت های ایرانی باشد.

    به طور کلی می توان گفت که شعبه نمونه کوچکی از شرکت اصلی است و کارهای شرکت را در این جا انجام می دهد. البته مسئولیت های قانونی شعبه کاملا متوجه خود شعبه است و در کمتر مواردی دیده شده که شرکت مرکزی برای اعمال شعبه پاسخگو باشد.

    نکته: تاسیس شعبه لازم نیست حتما توسط یک فرد واقعی انجام شود. شرکت ها و افراد حقوقی هم می توانند اقدام به تاسیس یک شعبه کنند.

     

    اسناد قانونی ثبت شعبه شرکت خارجی:

    ۱ – کد فراگیر ملی: این کد بعد از درخواست داوطلب به سازمان مالیاتی، به او داده می شود.

    ۲ – اسناد اصلی شرکت به زبان اصلی و زبان فارسی  تهیه شوند. بخشی از آن ها به کشور مبدا رفته و تایید سفارت ایران را به دست می آورند و بخش دیگر در اداره اسناد بررسی خواهند شد. این اسناد شامل اساسنامه، اختیارنامه و … می باشند.

     

    ۳ – گزارش توجیهی: این گزارش به صورت کلی نشان می دهد که وضعیت شعبه چگونه است. نشان می دهد که هدف از ایجاد این شعبه چیست و در آینده به چه کارهایی خواهد پرداخت. همینطور باید توضیحی درباره جایی که شعبه قرار می گیرد و تعداد نیروها داشته باشد. در این گزارش توجیهی برای ثبت شعبه شرکت خارجی، ما اختیارات مدیران و روش های تهیه منابع مالی را خواهیم دید.

    تفاوت شعبه و نمایندگی
    خواندن

    ۴ – اسنادی که هویت مدیر را تایید کنند. در صورتی که این فرد اهل کشور ما نباشد، باید کپی گذرنامه را هم به اسناد اصلی اضافه کند.

    ۵ – کپی از روزنامه ای که ایجاد شعبه شرکت را به عموم اعلام کرده باشد.

    ۶ – گزارش بیلان: یا گزارش مالی باید هر ساله ارائه شود.

    ۷ – قرارداد نمایندگی را ترجمه کرده و در دو نسخه به عنوان مدرک تحویل دهید.

     

    فاکتورهای مهم ثبت شعبه شرکت خارجی

    ۱ – شماره فراگیر از طرف سازمان مالیاتی ارائه می شود و در صورت ایجاد مشکل یا مسئله ای در آن، باید به همین سازمان درخواست داد.

    ۲ – اگر قانون جدیدی در ایران تصویب شد و این قانون مخالف بخشی از فعالیت های شعبه های قدیمی باشد، این شعبه ها موظف هستند که رویه خود را عوض کنند و مطابق این قانون پیش روند.

     

    ۳ – هر چند شعبه می تواند توسط فرد حقوقی ثبت شود و مدیر آن می تواند یک فرد خارجی باشد، اما این واقعیت که مدیر باید در ایران ساکن و یک انسان واقعی باشد، غیر قابل تعویض است.

    ۴ – میدان فعالیت: ثبت شعبه شرکت خارجی در زمینه های زیادی امکان پذیر است. اما این زمینه برای هر شرکت مشخص شده و به صورت مکتوب ارائه می شود.

    ۵ – در زمان ایجاد شعبه جدید باید در صورت وجود شعبه های دیگر، به آن ها هم اشاره کنید.

     

    زمینه های کاری شعبه شرکت:

    شعبه شرکت خارجی می تواند در چندین زمینه کار کند.

    تفاوت شعبه و نمایندگی
    خواندن

    ۱ – بعضی از شعبه ها می توانند به عنوان حامی شرکت مبدا فعالیت کنند و خدماتی را برای محصولات فروخته شده توسط شعبه اصلی ارائه دهند.

    ۲ – مورد کاری بعدی برای ثبت شعبه شرکت خارجی، اجرای وظایف عملی در قراردادهای بین المللی است. در واقع وقتی شرکت اصلی در زمینه ای با شرکت های مشابه در کشور ما کار می کند و طبق قرارداد وظیفه انجام یک سری کار عملی را بر عهده دارد، شعبه ای برای پیشبرد وظایف خود در ایران تاسیس می کند.

    ۳ – این شعبه، تحقیقاتی در زمینه های تجاری در کشور ما انجام می دهد و بهترین روش سرمایه گذاری را به شعبه اصلی گزارش می کند.

    ۴ – به طور کلی در هر زمینه ای که شعبه مجوز دریافت کند، توانایی کار در آن زمینه را هم خواهد داشت و محدودیتی برای زمینه های کاری آن ها وجود ندارد.

     

    شرایط مهم ثبت شعبه شرکت خارجی:

    • شرکتی که شعبه اصلی آن قانونی است و به ثبت رسیده، می تواند برای ایجاد شعبه در ایران اقدام کند. در غیر این صورت غیر قانونی به حساب آمده و جریمه خواهد شد. البته فرد یا افراد متقاضی می توانند به طور همزمان شعبه اصلی و شعبه ایران را ثبت کنند که شرایط ویژه خود را می طلبد.

    هر بار که اقدام به ثبت شعبه شرکت خارجی می شود، این شعبه شرح وظایفی خواهد داشت.

    • اگر شعبه اصلی به صورت قانونی ثبت نشود، شعبه آن برای مدتی جریمه روزانه می شود. اما اگر شصت روز بعد از اینکه قانون، حکم به تخلف شعبه داد، هنوز اقدامی برای ثبت شعبه مرکزی انجام نشده باشد، شعبه هم حق خود را برای فعالیت قانونی از دست می دهد.
    • بعد از ثبت شعبه شرکت خارجی، اگر یکی از مدیران یا افراد مقام دار در این شرکت به دلایلی از شرکت کناره گیری کند و جای خود را به جانشینش بسپرد، تغییرات ایجاد شده باید به اداره ثبت گزارش شوند. چرا که تا وقتی اسم یک نفر تحت عنوان مدیر شرکت قرار دارد و او درگیر اعمال غیر قانونی شود، این مسئولیت متوجه شرکت خواهد بود. حتی اگر فرد مدتی قبل برکنار شده باشد.
    تفاوت شعبه و نمایندگی
    خواندن

    در ادامه میتوانید تفاوت شعبه و نمایندگی را مطالعه کنید.

    تولید محتوا  سئو  کسرا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    عنوان مهم

    این یک عنوان است

    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
    فروشگاه