آرتا طلوع پدیده

ثبت اختراع

Rate this post
  • همه چیز در مورد ثبت اختراع

    ثبت اختراع ماحصل فکر فرد یا افرادی است. برای نخستین بار محصول جدید و خاصی را ارائه می‌دهند و مشکل و کمبودی را در یک حرفه یا برای قشر خاصی حل می کنند. با وجود اینکه اختراع به مفهوم خلق چیز جدید می باشد.اما قانون­گذاران محدودیتی برای مخترعین اعمال نکرده اند، به عبارتی اگر کسی با بهره گیری از لوازم و امکانات موجود، در راستای دستیابی به اهداف جدید یک طرح یا صنعت نوین گام بردارد، باز هم این طرح اختراع محسوب شده و مخترع می‌تواند اقدام به ثبت اختراع خود نماید.

    بنا به ماده ۲۷ قانون ثبت علائم و اختراعات: هر شخصی که ادعا کند وسیله صنعتی تازه ای را خلق و یا کشف کرده و یا از لوازم و امکانات در دسترس، برای دستیابی به یک نتیجه و محصول صنعتی بهره گرفته است می‌تواند درخواست ثبت اختراع کند.

    شرایط و ضوابط لازم برای اختراع قابل ثبت

    شاید برایتان سوال باشد که آیا برای هر فکر و ایده خلاقانه و تازه ای می توان تقاضای ثبت اختراع کرد؟!

    بی تردید پاسخ این سوال خیر است، چرا که برای ثبت اختراع شرایط و ضوابطی در نظر گرفته شده که بایستی رعایت شوند تا آن اختراع امکان ثبت داشته باشد.در ادامه به بررسی شرایط و ضوابط مذکور می پردازیم.

    1. جدید و تازه باشد!

    نکته بسیار مهمی که بایستی به آن توجه ویژه داشت، این است که اختراع بایستی جدید و به روز باشد، تکراری و یا دارای نمونه های از پیش تصبیت شده ی همسانی نباشد.

    1. خلاقیت و نوآوری داشته باشد
    شرکت مسئولیت محدود
    خواندن

    منظور از خلاقیت و نوآوری این است که طرح شما جدید و به روز و کاربردی باشد، در حرفه ی فعلی وجود نداشته باشد و برای شخصی که در حرفه ی یاد شده مشغول به کار است عادی و پیش پا افتاده نباشد.

    1. دارای کاربردهای صنعتی باشد

    به این معنا که اختراعی که می خواهید ثبت کنید، به شکل بالقوه در صنعت قابل بهره برداری باشد.

    مدارک لازم برای ثبت اختراع اشخاص حقیقی

    1. کپی برابر اصل کارت ملی و صفحه نخست شناسنامه­ی مخترع
    2. آدرس و کد پستی مخترع
    3. در صورتی که اختراع مربوطه، یک کالا یا دستگاه است، ارائه نقشه و توصیف اختراع، ضروری است
    4. تکمیل فرم های مربوطه

    مدارک لازم برای ثبت اختراع اشخاص حقوقی

    1. کپی برابر اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه­ی خود مخترع و دارندگان امضای شرکت
    2. آدرس دقیق و کدپستی مخترع و شرکت
    3. کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
    4. کپی روزنامه رسمی آخرین ثبت تغییرات شرکت
    5. در صورتی که اختراع مربوطه، یک کالا یا دستگاه است، ارائه نقشه و توصیف اختراع، ضروری است
    6. تکمیل فرمهای مربوطه

    مراحل ثبت اختراع در ایران

    1. تعیین مشخصات مخترع و مالک و ثبت اظهارنامه:

    در این مرحله بایستی ضمن تکمیل بخش‌های مرتبط با مشخصات فردی شخص مخترع و مالک، مدارک هویتی از قبیل کارت ملی، شناسنامه ،روزنامه رسمی ثبت و تاسیس شرکت، روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت، ارائه شود.

    گاهی پیش می آید که مخترع و مالک اختراع، یک فرد نباشد، یعنی یک نفر طرح و نقشه‌ای را ارائه کند اما آن را به نام خود ثبت نکرده و به نام شخص دیگری ثبت کند که در این صورت به آن شخص مالک اختراع گفته میشود.

    نقل و انتقال سهام
    خواندن

    لذا لازم نیست حتماً اختراع به نام خود مخترع و ایجاد کننده­ی آن ثبت گردد و مالک اختراع می تواند شخص حقیقی یا حقوقی مجزایی باشد. اما مخترع نمی تواند شخص حقوقی باشد و ضروری است که یک شخص حقیقی باشد.

    1. تعیین مشخصات فنی اختراع

    در این مرحله شخصی که تقاضای نموده است می بایست جزئیات دقیق مشخصات فنی طرح و اختراع خود را در قسمت تعیین شده در سامانه درج کند.

    بیان مشخصات فنی اختراع از اهمیت بالایی برخوردار است و شخص مخترع حتما باید به شکل کاملا شفاف و روشن اختراع خود را توضیح دهد، به نحوی که کسانی که مهارت تخصصی در آن رشته یا حرفه ندارند، بتوانند درک درستی از آن داشته باشند.

    1. بررسی تقاضا نامه­ی ثبت اختراع توسط کارشناسان اداره مالکیت صنعتی

    وقتی کارهای ثبت تقاضا نامه­ی اختراع تمام شد، این تقاضا توسط کارشناسان اداره مالکیت صنعتی تحت بررسی قرار می گیرد. تقاضای شخص مخترع و مدارکی که ارسال کرده است از قبیل توصیف اختراع، نقشه و سایر موارد، تجزیه و تحلیل می شوند تا اطمینان حاصل گردد که تمامی این موارد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه تکمیل شده اند.

    چنانچه در هر یک از بخش‌های اظهارنامه ایرادی رویت شود، کارشناس مربوطه در سامانه برای مخترع اخطار رفع اشتباه می دهد. و او به مدت یک ماه فرصت خواهد داشت که تقاضا نامه ی خود را اصلاح نماید، در غیر اینصورت اظهارنامه پذیرفته نخواهد شد.

    در صورتی که تقاضانامه و پیوست‌های آن کاملا دقیق و بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌ها تنظیم شده باشد، کارشناس مربوطه بنا به ادعاهای مخترع و توضیحاتش در سیستم، سرچ می کند تا چنانچه اختراعی شبیه به اختراع وی وجود داشت.

    ثبت شرکت دولتی
    خواندن

    آن را یافته و ابلاغیه‌ای به شخص مخترع بدهد و او بایستی به اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرده و با شواهد و استدلالات محکمی، کارشناس این اداره را مجاب کند که طرح او کاملا جدید بوده است و در مقایسه با اختراعات قبلی، ایده ای جدید و خلاقانه به شمار می رود.

    در نهایت پس از تایید اختراع توسط این اداره، شخص موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به پرداخت هزینه اقدام نماید. پس از طی این مراحل گواهینامه حق اختراع را اخذ می کند که در واقع سند مالکیت شخص برای اختراع خود است.

     

    اعتبار گواهینامه ثبت اختراع چقدر است؟

    اعتبار این گواهینامه بیست سال پس از تاریخ ارائه تقاضانامه است و جهت حفظ اعتبار آن بایستی هر سال، دو ماه قبل از این تاریخ هزینه مربوط به آن پرداخته شود. در صورت عدم پرداخت، ثبت اختراع از درجه اعتبار ساقط می گردد.

    طراحی سایت و سئو توسط کسرا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    عنوان مهم

    این یک عنوان است

    برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
    فروشگاه